Hey, luister jij wel?

Stil zijn, goed luisteren en niet invullen wat een ander denkt. Dat is helemaal nog niet zo makkelijk, ontdekte onze collega Hester. Daarom oefent ze elke dag met ‘blanco’ luisteren. Onmisbaar voor haar als strateeg bij O. En eigenlijk voor iedereen.

U-bus

‘De meeste mensen luisteren niet. Zelfs als je nu denkt: ‘maar ik wel’ ben je waarschijnlijk een minder goede luisteraar dan je zou willen. Dat komt door je gedachten. Wij mensen denken te veel. Terwijl iemand tegen ons praat, dwalen onze gedachten af naar onze eigen problemen, onze to-do-lijstjes of wat we later die dag gaan eten. Die interne afleiding maakt het moeilijk om volledig aanwezig te zijn en écht te luisteren. Daar komt nog bij dat we als mensen van nature egocentrisch zijn. We stellen bijna automatisch onze eigen gedachten en meningen voorop. Dat maakt het moeilijk om open te staan voor de perspectieven en ervaringen van anderen. We hebben ook de neiging om te oordelen, conclusies te trekken, zinnen af te maken of woorden in de mond te leggen. En dat leidt uiteindelijk allemaal tot miscommunicatie en onbegrip.’

Ik vond het ook confronterend om dit te lezen. Maar de woorden van Eckhart Tolle, die dit beschrijft in het boek ‘De kracht van het nu’, openden wel mijn ogen. En belangrijker: mijn oren.

Behoeften boven tafel krijgen
Luisteren is voor iedereen essentieel. En voor mij als communicatiestrateeg misschien wel nog meer. Als strateeg ben je de brug tussen merken en organisaties en hun publiek. Jij moet begrijpen wat mensen willen, nodig hebben en voelen. Dat begint al met het boven tafel krijgen van de echte behoeften, verwachtingen en zorgen van je opdrachtgever. Vaak is de eerste vraag die een opdrachtgever stelt niet de hoofdvraag. Als communicatiestrateeg moet je tot de essentie van iemands vraag doordringen en die helder krijgen. Dat lukt alleen als je goed luistert. Je hebt ook luistervaardigheden nodig om te doorgronden wat een doelgroep wil. Pas dan kun je strategieën ontwikkelen die daadwerkelijk impact hebben en je opdrachtgever verder helpen.

Aan de slag met luisteren dus! Om beter te worden in luisteren en meer in het moment te zijn, probeer ik elke dag te oefenen met echt goed luisteren. Het boek van Eckhart Tolle, dat gaat over leven in het nu en bewustwording, helpt me hierbij. Ik ben me al veel bewuster van het feit dat ik soms geneigd ben om voor anderen in te vullen wat ze willen zeggen, of dat ik al bezig ben met bedenken wat ik zelf wil zeggen.

Vaker stil zijn
Om deze gewoontes te doorbreken, probeer ik blanco te luisteren en vaker stil te zijn. Blanco luisteren betekent dat ik probeer mijn eigen vooroordelen en verwachtingen los te laten. Tijdens een gesprek focus ik me volledig op mijn gesprekspartner, waarbij ik niet alleen let op de woorden, maar ook op de intonatie, lichaamstaal en emotionele signalen. Hierdoor kan ik beter aanvoelen welke gevoelens en behoeften de ander heeft. Daarnaast oefen ik ook met vaker stil zijn. In plaats van direct te reageren of mijn eigen gedachten in te vullen, geef ik mezelf even de tijd om na te denken voordat ik reageer. Hierdoor reageer ik minder impulsief en meer vanuit begrip en empathie. Het geeft de ander bovendien de ruimte om zijn of haar verhaal volledig te vertellen zonder onderbroken te worden.

Wat doet dat? Ik merk dat hoe vaker ik deze oefeningen toepas, hoe beter ik in staat ben om anderen echt te horen en te begrijpen. Maar het gaat niet vanzelf. Ik moet blijven oefenen, want oude gewoontes sluipen er snel weer in.

Chapeau, je hebt nu zeker 2 minuten naar mij ‘geluisterd’, nu jij weer!