Jasper schrijft...
‘Nike snapt het! Als je mensen wil binden, moet je durven kiezen!’
Trends. Haast niets zo veranderlijk als dat. Dit maakt de bewering ‘Als je maar lang genoeg wacht wordt het vanzelf wel weer hip’ behoorlijk raak. Zo innoveren we in rap tempo door. Dat is nooit anders geweest, dat zal nooit anders zijn. Toch zal een ding altijd overeind blijven, iets dat door geen enkele techniek of innovatie kan worden vervangen. Menselijkheid. Het stelt ons in staat met elkaar te verbinden. Het geeft ons het vermogen elkaar te raken. Zoals Nike dat deed, met Colin Kaepernick.
Colin Kaepernick
Colin Kaepernick dus. De man met principes, de man die het in 2016 tijd vond voor een statement. Een krachtig statement. Een tegen racisme, ongelijkheid en politiegeweld. Hij is geen bangerik, want hij koos ervoor z’n punt te maken tijdens het Amerikaanse volkslied: zeer gewaagd, zeer effectief. Zijn weigering te knielen tijdens de ‘Star-Spangled Banner’ had grote impact: hij werd persona non grata. Niet voor Nike. Hij kon er direct tekenen!
Schoenverbranding
Dat veel mensen zich beledigd voelden, bleek wel uit de vurige reacties die volgde op het omstreden contractnieuws. ‘Fans’ staken massaal hun Nike-schoenen in brand, zoals eerder gebeurde met NFL-kaartjes, -shirts en merchandise als reactie op Kaepernicks statement. Niet echt origineel dus, en vrij voorspelbaar. Nike hield hier rekening mee, maar vond ‘t de moeite waard…
Keuzes maken
Nike durft, Nike kiest. Want voor lief nemen dat veel klanten zich tegen je keren is behoorlijk dapper! Maar als je harten wil veroveren, is kiezen nu eenmaal een must. Vette gympen maken kan iedereen tegenwoordig, en een rake brand story en pay-off fiksen wij zo voor je ;). Authentiek zijn en praten, denken, doen zoals jij & ik. Oftewel: je menselijkheid tonen. Dát onderscheidt een merk van de rest. Dat heeft Nike op tijd begrepen dus. Want echt, ook voor iconische merken ligt inwisselbaarheid op de loer!
Making it personal
Door te kiezen is Nike populairder dan ooit. Veel vrienden verdwenen, maar meer nog kwamen erbij. En die vijanden? Ingecalculeerd! En trouwens: afscheid nemen van mensen met verwerpelijke denkbeelden en er fans met progressieve denkbeelden voor terugkrijgen is toch pure winst? Geloof me: het merk als mens is een futureproof concept. Dus wees authentiek, toon karakter en spreek je uit… Is leuker voor jezelf, leuker voor jouw toekomst!