De ulti afkO!

Ons jongste teamlid, trainee Jeanine, dacht dat we bij O een beetje achterliepen op afko-gebied. Tot ze doorkreeg dat we onze tijd eigenlijk enorm vooruit zijn.

U-bus

Wie een beetje bij de tijd is, weet het al lang: het gebruik van afko’s (afkortingen) is een hele gangbare manier van communiceren, vooral onder studenten. Woorden als cappu, spebi, domibo, biba en itakru* hebben inmiddels ook het O-kantoor bereikt en creatief en fanatiek als we zijn, voegen we daar graag onze afkortingen aan toe. Een prapla is toch makkelijker uit te spreken dan een praatplaatposter. En een tropro is een mooiere reden voor ijs op de werkvloer dan een tropenrooster.

Het levert leuke gesprekken in onze groepsapp op. Het voelt bijna alsof we een eigen taal spreken, die niemand anders begrijpt. Goed voor het groepsgevoel, de teamspirit. Dat is natuurlijk ook precies waarom jongeren zo graag eigen afkortingen en/of emoji’s, GIF’jes en stickers gebruiken: je snapt elkaar en hoort bij een groepje dat jouw taal spreekt. Naast het feit dat het natuurlijk lekker praktisch is om ‘even’ af te korten naar ‘ff’. Scheelt weer typen. Kun je die tijd weer gebruiken voor een nieuw appje.

Om eerlijk te zijn vond ik, als 22-jarige, dat mijn collega’s bij O een beetje laat doorhadden dat deze afko-trend gaande was. ‘Heerlie’ en ‘esma’ zijn al bijna ingeburgerd in de maatschappij, maar bij O zeiden we tijdens de domibo gewoon ‘mag ik een lekker biertje?’. O, toch al bijna 30 jaar oud, liep een beetje achter, in mijn ogen. Late adopters.

Tot ik besefte dat O de kortste naam is die er bestaat. Valt niet af te korten. Een naam met meerdere betekenissen, ook nog. O staat voor wat je uitroept als je verrast bent, maar ook optimistisch, open blik en overtuiging. Eigenlijk is O de ultieme afko. En dat past ook nog eens helemaal bij wat we hier zeker wekelijks door de studio roepen, het motto van O: ‘Wat eraf kan, kan eraf.’ Onze vertaling van ‘less is more’. Bij alles wat we maken, vragen we ons af: kan het korter? Simpeler?

Kort, korter, kortst is bij O geen trend. Het is al 30 jaar het recept voor hele mooie campagnes en concepten. Daar hebben we geen itakru voor nodig.

(*cappuccino, speciaal bier, donderdagmiddagborrel, bitterballen en Italiaanse kruiden)