Elk kind kan…

In elke klas zitten 2 à 3 kinderen bij wie thuis géén geld is om op voetbal te gaan. op dansles of judo. Jeugdfonds Sport & Cultuur vroeg ons een campagne te ontwikkelen om op basisscholen nieuwe intermediairs te werven. Intermediairs zijn onder andere leerkrachten, die aanvragen doen, zodat Jeugdfonds de contributie voor een kind kan betalen. 

Om te beginnen wilden we graag het communicatieperspectief ‘kantelen’: niet focussen op de armoede, maar op de kansen. Niet op wat niet kan, maar op wat elk kind wél kan – dankzij jeugdfonds. We bedachten een positieve campagneboodschap waarmee we leerkrachten raken in hun intrinsieke motivatie: Elk Kind Kan! Winnen en verliezen, uitblinken en optreden, creatief denken en volhouden, samenwerken en je energie kwijt kunnen, om maar wat te noemen.

Wat de strategie betreft: stap 1 is megaslim omgaan met het budget. Dus? Het moois benutten dat er al is: de kennis, de cijfers, de verhalen… Pragmatisch zijn en niet het wiel opnieuw uitvinden. Daarnaast besloten we ons te richten op nieuwe intermediairs, maar óók energie te steken in het activeren van bestaande intermediairs. Daar liggen kansen! Jeugdfonds werkt met lokale fondsen die een belangrijke rol spelen. Daarom hebben we ook die zorgvuldig in het proces meegenomen.  

 

Behalve een online campagne, campagnepagina, Elk Kind Kan-scan, leerkrachten-handleiding en een winactie hebben we een uitgebreide e-mailfunnel gebouwd. Daarmee konden we bestaande, potentiële en nieuwe intermediairs bereiken; en dan zowel leerkrachten als intern begeleiders en schoolleiders en directeuren.