Onboarden: hoe het O(ok) kan

We kennen allemaal het gezegde ‘Je krijgt maar een kans om een goede eerste indruk te maken’.
Bij O hebben ze dat als geen ander begrepen, vindt Maarten, die in maart startte als account director bij O.

U-bus

Het sollicitatie- en onboardingsproject bij O is als een perfecte eerste date. Leuk, luchtig, duidelijk, nuchter en boordevol humor. Het begint met een gesprek met oprichter Hans. Geen stijf sollicitatiegesprek, maar een informele babbel. Elkaar een beetje leren kennen, zien of er een klik is. Is die klik er? Dan heb je snel een tweede gesprek, met je toekomstige collega’s. Ook een gesprek waarvoor je niet zenuwachtig hoeft te zijn: het is als een vriendschappelijke date waarin je onderzoekt of er chemie is. Of je, naast samenwerken, ook samen kunt lachen. Heel belangrijk.

De volgende stap is een meeloopdag. Een kijkje achter de schermen waarbij je de sfeer proeft, de dagelijkse gang van zaken meemaakt en de energie van het team voelt. Het voelt als een proefperiode, maar dan zonder verplichtingen. Gewoon even rondneuzen, kijken of je je hier thuis zou kunnen voelen. Voelt het goed, van beide kanten? Dan krijg je een contractvoorstel.

Verkering?
Bij O noemen ze dat geen contractvoorstel. Nee, het is romantischer. Veel persoonlijker. Ze gaan voor de lange termijn en vragen je officieel verkering. Het contract zelf is een A4’tje. Geen eindeloze juridische taal, maar heldere afspraken. Voor alle andere details is er een personeelshandboek dat vertelt wat je moet weten.

Ga je voor verkering, dan krijg je wat je verwacht (én meer) in een kersverse (werk)relatie: lieve woorden op een kaartje voor je begint, slingers boven je nieuwe werkplek en een feestelijk moment om de appeltaart (die je zelf bakt, traditie) aan te snijden met je nieuwe collega’s, op je eerste werkdag.

Koffie en karaoke
Sinds mijn eerste werkdag, in maart, heb ik me geen moment verveeld en ben ik helemaal ondergedompeld in de wereld van O. Ik heb meteen koffie gedronken met alle collega’s, streepte de leuke opdrachten van mijn ‘30 dagen challenge’ bijna allemaal af (alleen kantoorhond Moos uitlaten is nog een ‘to do-tje’), maakte kennis met klanten, kreeg een snelcursus over het DNA en werkproces van O. Vierde ik mijn, iets verlate, ‘30 dagen uitje’. Een feestje dat iedere nieuwe collega zelf mag invullen, met een activiteit naar keuze. Karaoke bijvoorbeeld.