Danny zegt...

‘Elke keer dat ik zo’n bus zie rijden ben ik trots op O’

U-bus

Toen Danny werd gevraagd om het ontwerp van de stads- en streekbussen te updaten voor U-OV, was de belangrijkste voorwaarde van het design al duidelijk. De bussen moeten tijdloos zijn. De vorige bussen – ook een ontwerp van O – gingen 10 jaar mee, dus die uitdaging stond. Danny blikt terug op de uitdaging van toen, en zijn kijk op het design nu. Is het hem gelukt om een tijdloze bus te ontwerpen?

Trends en branding
‘Ik wist één ding zeker: we blijven weg bij trends. Voor je het weet is je ontwerp achterhaald. We wilden dicht bij de merkwaarden en huisstijl blijven waardoor het design echt iets van U-OV wordt en niet iets van dit moment. Dat is belangrijk voor een ‘tijdloos’ design, wat ons betreft. En uiteraard kan zelfs dit design over tijd minder vernieuwd aanvoelen, maar dat is dan ook omdat communicatie en design snel veranderden.’

Functioneel design
‘Een mooie ‘tijdloze’ bus was niet genoeg. Het design moest ook bijdragen aan een veilige, schone en fijne bus om in te reizen. Zo hebben we gekozen voor een gele bus met glinsterende folie zodat de bus opvalt in het donker. De onderkant van het design is donker, anders lijkt de bus heel snel vies. Voor het woord ‘bus’ hebben we een stippenprint gebruikt, want dan kun je lekker naar buiten kijken. Dat alles maakt het een functioneel design.’

Papa’s bus
‘Het is écht gaaf om iets dat we bij O hebben gemaakt terug te zien in en rond Utrecht. Die gele bus is echt onderdeel van het straatbeeld. Als ik ze zie rijden ben ik écht trots. De eerste keer dat ik hem zag rijden zei ik tegen mijn dochters: “Kijk daar rijdt papa’s bus!”

Wil je meer lezen over ons werk voor U-OV? We schreven er een case over op deze pagina.