Campagne tegen kinderporno

We vonden de vraag van Stop it Now best heftig: of we een campagne konden bedenken tegen het bekijken van kinderporno. Poeh. Hoe pak je dat aan? Wie is je doelgroep en hoe zorg je dat je ze bereikt?

Stop it Now is geen wereldberoemde organisatie, maar ze doen werk waarvoor ze elke dag applaus zouden moeten krijgen. Zij halen dagelijks kinderporno van internet. Dat is emotioneel zwaar werk. Want omdat er altijd vraag is naar kinderporno wordt het geproduceerd, steeds opnieuw. Hoe veel je ook verwijdert.

De meeste kijkers – zo weet Stop it Now – denken dat kijken niet heel veel kwaad kan, ‘omdat de filmpjes toch al gemaakt zijn’. Bij een onderwerp als dit is het wikken en wegen. Hoe maak je duidelijk wat er aan de hand is. Hoe maak je duidelijk dat elke vorm van kinderporno kindermisbruik is? Dus dat kijken in feite grote gevolgen heeft?

Op zoek naar de campagneboodschap bleek ‘kijken’ het sleutelwoord. Daarmee konden we het ingewikkelde probleem samenvatten in één zinnetje: Kinderporno, verkijk je er niet op. Hiermee doen we een helder beroep op kinderpornokijkers: onderschat de gevolgen van je kijkgedrag niet. We adviseerden Stop it Now ook het woord ‘kindermisbruik’ toe te voegen aan hun logo. Een stuk duidelijker, zo is er geen misverstand meer over wat er nu moet stoppen.

Het resultaat is een abricampagne en online campagne met fikse stopkracht. Met een totaalbereik van 2.6 miljoen mensen hebben we heel wat mensen een spiegel voorgehouden over hun gedrag…