Praktisch en luchtig: vallen voorkomen

Ieder jaar komen er meer dan 100.000 65-plussers op de spoedeisende hulp na een val. Ruim 5000 ouderen overlijden zelfs. Schrikbarende cijfers waar ook gemeente Utrecht mee worstelt. Of O kan helpen effectief aan valpreventie te doen? Nou, graag!

Uit onderzoek blijkt dat we drie typen 65-plussers moeten zien te overtuigen: een groep die wel wil aanpassen, maar niet goed weet waar te beginnen. Een groep die sceptisch is over preventie, want ‘Als ik val, dan val ik.’ En een groep die denkt: superhandig… niet voor mij maar wél voor m’n buurvrouw.

Als we naar materialen over valpreventie zoeken, valt ons op hoe zwaar en somber die zijn. Matte kleuren, ongelukkige gezichten, strenge waarschuwingen van artsen… Dat moet anders, denken wij! Wij gaan voor een frisse look en feel, met heldere kleuren en actieve 65-plussers. En vooral: eerlijke verhalen van echte mensen.

Wat we ook belangrijk vinden, is om het hele creatieve proces lang in gesprek te gaan met de doelgroep. Snappen ze wat we zeggen? Zouden ze iets met de de tips doen? Voelen ze zich aangesproken? Superbelangrijk, want het is misschien cliché, maar als je iets voor een bepaalde doelgroep maakt, moet je niet alleen over ze, maar vooral met ze praten.

Het overkoepelende concept is ‘Dat valt mee’. Een knipoog naar het onderwerp vallen en een positieve benadering van valpreventie. Want het hoeft niet zwaar en moeilijk, het kan ook best makkelijk. Daarmee zorg je zelf al voor veel meer veiligheid. Op de website en in de brochure leggen we de focus op makkelijke, haalbare oplossingen. Erbij: een test om te checken of jouw huis veilig is als het gaat om valpreventie. Meteen resultaat én houvast!

Benieuwd? Kijk op datvaltmee.nl