Uit en thuis in Amsterdam
Toen we bij O hoorden dat GVB een aanbesteding uitschreef, gingen we rechtop achter ons bureau zitten. Het Gemeentelijk Vervoersbedrijf Amsterdam is een organisatie met stevige uitdagingen: reizigers trekken, het niet-inchecken terugdringen, nieuwe medewerkers aantrekken… Allemaal onderwerpen waar we bij O graag onze tanden inzetten.
Zo’n aanbesteding, dat is een vak apart. In meerdere selectierondes mochten we onze merkbelofte ‘Tussen uit en thuis, daar zijn wij’ verstevigen met een sterke pay-off (‘Uit en thuis in Amsterdam’), ‘magische’ sfeerbeelden van mensen onderweg en een mooi concept voor de positioneringscampagne.
Wekenlang zaten we op het puntje van onze bureaustoelen. En toen ging de telefoon. GVB koos voor O: “Jullie hebben een sterke kernbelofte neergelegd, een mooi beeldconcept, met een warme sfeer. Bovendien zijn we het eens met de strategische keuzes die jullie maken.”
De eerste stap was het splinternieuwe communicatieconcept van GVB laden met een stevige positioneringscampagne. De campagne laat zien dat GVB er is voor alle reizigers, waar je ook in Amsterdam naartoe gaat. Van de apen in Artis tot de duiven op de Dam. Van je oma in oost tot je werk in west. ‘Waar Amsterdam je ook brengt, daar zijn wij’, is de belofte van de campagne.
Voor de fotografie (met Bruut) kozen we voor streetcasting: we gingen samen met de fotograaf de straat op om mensen te vragen om fotomodel te zijn voor een dag. Dat leverde prachtige, echte beelden op van bijzondere momenten in het Amsterdamse OV.